Közösségi oldalak
Milyen következményei lehetnek a közösségi oldalak használatának?
A közösségi oldalakon számos hasznos funkció van, mint például a kapcsolattartás, marketing, szórakozás. Nagyon gyorsan, nagyon nagy tömegekhez tudjuk eljuttatni az információkat a Facebook, vagy a fiatalok körében népszerűbb Instagram alkalmazás segítségével. A különféle csoportok, chatszobák tanulótársakat is összeköthetnek, a hatékony információcsere által jelentősen felgyorsíthatják a közös munka, különféle témákban való kutakodás folyamatát. A közösségi oldalak felépítésének számos olyan eleme van, mely az online kapcsolatépítéssel párhuzamosan támogatja az offline, valós térben zajló szociális életet is. A fiatalok a közösségi oldalakon keresztül ápolják kapcsolataikat olyan barátaikkal, akikkel mindennapi közvetlen kapcsolatban vannak és ez a plusz felület segíti őket a kapcsolódásban, és az egymás mélyebb megértésében. Ezenkívül számos olyan kapcsolat jön létre az online térben, mely az offline valóságban is működőképes, fontos kapcsolat lesz a fiatal életében.
Azonban a közösségi oldalak használatának nem csak előnyei, de ára is van. Mivel a felhasználó nem csak befogadja a tartalmat (mint pl. a televízió esetében) hanem ő maga is gyártja azt, ezért a függőség veszélye megnő a folyamatos interaktivitás miatt. Sok fiatal, aki nem kapcsolja ki készülékét alvásidőben, nem is alszik el: a kapcsolattartásra való állandó lehetőség csábítása miatt hajnalig fennmaradhat, ami az érzékeny alvási ciklus felborulásához vezethet. Ez hosszútávon depresszióhoz, rossz egészséghez, memóriazavarokhoz, iskolai problémákhoz, akár balesetekhez vezethet.

A legtöbb felhasználó nem csak egy felületen van jelen, és nem feltétlenül mindenhol az igazi nevét használja. Sokaknál a Facebook vált az "online személyigazolvánnyá", ahol az igazi nevével regisztrált, és ezen keresztül tartja a kapcsolatot a rokonaival, osztálytársaival, adott esetben a tanáraival. Az Instagramon, Redditen, Youtube-on, Twitch-en sokszor más néven szerepelnek és csak néhány ismerőse számára ismert a személyazonossága.
Ahogy a különböző közösségekben, vagy a különböző ismeretségi fokon álló emberekkel más-más módon viselkedünk, úgy az interneten is másképp viselkedünk, más személyiséget öltünk magunkra. Ez hatványozottan így lehet, ha anonimitásba burkolózunk. Egyrészt ez az oka annak is, hogy az interneten megnő a zaklatás, a cyberbullying veszélye. Az online identitás kialakulása normális és természetes, de lehetséges, hogy valakinek a való világbeli és az online személyisége nagyon nagy mértékben eltér egymástól. Az interneten a sajátos nyelvezet, a kevésbé megfontolt reakciók, a saját magunk által kiválasztott és feltöltött (adott esetben megszerkesztett) képek miatt kialakulhatnak torzulások az énképünkben. Mindez fiatalokra, gyerekekre nézve még inkább igaz.
Ide kattintva egy remek összefoglalót érhetnek el a kiskorúak közösségi oldal-használati szokásairól.
Gwenn Schurgin O'Keeffe, Kathleen Clarke-Pearson and Council on Communications and Media. (2011). The Impact of Social Media on Children, Adolescents, and Families. Pediatrics, April 2011, 127 (4) 800-804.
Uhls, Y. T., Ellison, N. B. and Subrahmanyam, K. (2017). Benefits and Costs of Social Media in Adolescence. Pediatrics, November 2017, 140 (Supplement 2). 67-70.
https://www.digitaliscsalad.hu/fogalomtar/hogyan-hasznaljak-gyerekek-kozossegi-mediat
A világ legnagyobb közösségi hálózata, felhasználói a könnyen kezelhető oldalon egyszerűen léphetnek kapcsolatba, kommunikálhatnak vagy oszthatnak meg tartalmakat egymással.
Az egyik legkedveltebb, ingyenesen letölthető kép- és videómegosztó alkalmazás és közösségi oldal. A fotók könnyen szerkeszthetők, közzétehetők, ez az egyszerűség okozza a felület népszerűségét is.
YouTube
A legnépszerűbb videómegosztó oldal. Csatornáknak ad otthont, ezeknek működtetői adott tematikájú, típusú videókat töltenek fel. Az oldalon a felhasználók közötti kommunikáció is lehetséges.
TikTok
Nagy sikerű közösségi oldal, ahol személyre szabott, rövid, zenés videókat lehet alkotni, és megtekinteni. Az alkalmazás felhasználói nagyrészt a 13-24 éves korosztályból kerülnek ki.