Játékok fejlődése

Játékok és játékosok

1953-ben megjelent az első videójáték. Egyes definíciók külön veszik a számítógépes játékokat a videójátékoktól, mivel azon nem számítógépen, hanem speciális játékkonzolokon futnak. Az első emblematikus videójáték a Pong volt, mely két pálcikából állt, melyekkel asztali teniszt lehetett játszani. A Pongot kifejlesztő cég, az Atari Inc volt, a játékot a tévére kellett kapcsolni, de nem volt olyan népszerű, mint a később megjelenő Atari 2600, ez volt az eső játékkonzol. Ezt követték az ARCAD gépek, melyek a játéktermek megszületéséhez vezettek, és mai napig így nevezik a játéktermi hangulatot idéző játékkonzolokat. Napjainkra pedig már elérhető a Smart Brain teknológia aminek a lényege egy agyhullámokat mérő sisak, amely által a játékos tud operálni a virtuális világban. Ez a technológia nyilván nagyobb bevonódáshoz vezet a játék világába, de ugyanakkor egy mozgássérült ember számára a kiteljesedés eszköze lehet.

Napjainkra szociálisan, kulturálisan, és gazdaságilag fontos területté váltak a számítógépes játékok. Ezernyi fajtájuk terjedt el szerte a világon. McGonigal négy olyan jellegzetességet talált, ami az összes videójátékra igaz:

  • Cél: Ami miatt a játékosok a virtuális világban dolgoznak. Céltudatosságot és kitartást igénye a végcél elérése.
  • Szabályok: A virtuális világnak is meg vannak a szabályrendszerei, melye mentén kell haladni a cél elérése felé. Stratégiai és kreatív gondolkodást, problémamegoldást segíthet elő.
  • Visszajelző rendszer: Valamilyen formában a játékosok visszajelzést kapnak arról, hogy hol állnak a fejlődés fázisaiban, pontszámok, szintlépések segítségével. Ez jelentős motiváció, hiszen a játékos folyamatosan látja a megtett utat, és ami még előtte van. Pozitív megerősítés kap minden végrehajtott részfeladatot követően, ez az adott játék meletti elköteleződéshez is hozzájárul. (A játékgyártó cégeknek ez célja is.)
  • Az önkéntes részvétel: Természetesen a játék fogalmából adódóan a számítógépes játékban is fontos, hogy önkéntes alapú legyen a részvétel. A videójátékok terjedése minden korcsoportban megfigyelhető. Sokan úgy gondolják, hogy a fiatalabb korosztály játszik a számítógépen, de egy amerikai kutatásból az derül ki, hogy a játékosok 30%-a 18-35 éves 44% 36 év feletti, és 26%-uk fiatalkorú. (Bányai, Fülöp, 2015). Egy Magyarországon folytatott közvélemény kutatás szerint a tízévesek közt kezd el meredeken emelkedni a játékosok száma, és a 21 éves korosztálynál tetőzik. De az idősebbek is szép számmal játszanak, így egyértelmű, hogy a videójátékok nem kizárólag a gyermekekhez köthetők.


Forrás:

A videojátékok története (lelőhely: https://pcguru.hu/uploads/editors/videojatek-utmutato.pdf

letöltés ideje 2018.05.20 18:22:50)

Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el